UX writer: wat doet ‘ie en waarom?

Er was eens een verliefd stel. De een heette Copy Writing, de ander heette User Experience. De twee kregen een baby. UX Writing was geboren. Het einde.

 

UX writing is dat wat een UX writer doet. Da’s nogal wiedes. Maar wat is het precies? Waarom is het broodnodig? Hoe word je een UX writer?

 

Je bent precies 3 minuten verwijderd van het antwoord op al je vragen.

 

UX writing in een notendop

UX writing is het schrijven van copy om je bezoeker of gebruiker te helpen. Die copy is vooral nodig op websites, apps en UI. Eigenlijk op elke vorm van software. Goede UX writing zorgt ervoor dat de gebruiker zonder koppijn te krijgen je app of website kan gebruiken.

 

Aan de andere kant: goede UX copy zorgt ook voor een hogere conversie. Denk aan buttons die vaker worden aangeklikt.

 

De tekst begeleidt de gebruiker of bezoeker om zich aan te melden, een bestelling te plaatsen of iets te downloaden. Meestal komt UX writing in de vorm van microcopy: woorden of kleine zinnetjes met grote impact. Het gaat dan bijvoorbeeld om tekst rondom een button of na een interactie.

 

Als het ware is UX writing dus het gesprek tussen software en gebruiker.

 

Puik werk van de UX writers

Het schrijven van deze behulpzame woorden kan goed of fout gaan. Ontdek een paar voorbeelden van waar het goed gaat.

 

ING

In 18 woorden prikkelt ING je om de mogelijkheden van hun app te ontdekken. Dat doen ze door slim gebruik van ‘je pas’ en ‘je adres’, waardoor de lezer zich aangesproken voelt. Daarnaast is het woordje ‘ontdek’ in de button ook een topper: een bewezen manier om de conversie te verhogen. ‘Ontdek de mogelijkheden’ dekt ook nog eens beter de lading dan vagere copy als ‘Meer informatie’. Je weet precies wat er gebeurt als je op de knop klikt.

Voorbeeld van goede ux writing

Booking

Booking is een partij die volle bak test op hun microcopy. Blijkbaar is onderstaande de beste, want hij is al een tijdje hetzelfde. Lees met me mee. ‘Vind deals…’ is een goede opening. De bezoeker is er om iets te vinden: een plek om te overnachten. De knoptekst ‘Zoek’ sluit daar perfect op aan. Je zoekt namelijk iets om het te vinden. Daarnaast zijn de placeholders, de tekstjes in de zoekbalken, ook top. Je weet precies wat je waar moet invullen.

Voorbeeld van goede ux writing

Coolblue

Altijd jammer als een product wat je wil hebben uitverkocht is. Gelukkig biedt Coolblue genoeg duidelijkheid over wat je kan doen. Door de zin in de knoptekst in de eerste persoon te schrijven voel je je meteen aangesproken. En door dat kleine enveloppie weet je meteen dat je een mailtje krijgt wanneer ‘t product weer op voorraad is.

Voorbeeld van goede ux writing

Voorbeelden van hoe het niet moet

Gaan bedrijven dan ook weleens de mist in met hun microcopy? Zekers. Ik heb een paar voorbeelden voor je verzameld.

 

Te veel vragen, te weinig antwoord

Een voorbeeld uit de prehistorie, maar toch eentje die je ook vandaag de dag nog vaak tegenkomt. Wat deze foutmelding zo fout maakt is de onduidelijkheid. Hoezo ‘IP address conflict’? Wat betekent dat? Waar komt het door? En het belangrijkste: wat moet ik eraan doen? Geen van deze vragen wordt beantwoord.

Onduidelijk gedoe

Het belangrijkste is dat microcopy helder is. Dat de gebruiker snapt wat er moet gebeuren. Er is dus geen ruimte voor vage zinnen zoals hieronder. Snap jij meteen wat ze van je vragen? En welke actie daarbij hoort? Ik moest een paar keer lezen. Het had beter geweest als je ‘ja’ of ‘nee’ kon antwoorden op de vraag “Wil je bestek?”.

Voorbeeld van slechte ux writing

Wat wil je dat ik doe?

Stel: je bestelt iets. Een dag later heb je spijt als haar op je hoofd en je wil annuleren. Vol goeie moed ga je weer naar de webshop om de klus te klaren. Komt dit tevoorschijn. Weet jij welke knop je moet klikken om je bestelling te annuleren?

Voorbeeld van slechte ux writing

UX writing en copywriting zijn géén pot nat

Beide zijn natuurlijk schrijfwerk, maar toch zit er verschil in de intentie achter de copy. Waar copywriting commercieël is, is UX writing behulpzaam. Copywriting gaat om – direct of indirect – verkoop. UX writing is er om de gebruiker te helpen een bepaalde conversie te halen. Die conversie kan commercieel zijn, maar dat is niet de insteek.

 

Toch blijven de principes van beide schrijfambachten hetzelfde. Je bent er voor je lezer of gebruiker, je helpt ze om een beslissing te maken of actie te nemen en daar gebruik je heldere taal voor.

 

In welk team hoort een UX writer?

Waar een copywriter onderdeel is van het marketingteam, is een UX writer onderdeel van het UX team. En da’s best logisch als je teruggaat naar de intentie. UX is er voor de – je raadt het niet – gebruikservaring. Een UX writer ook. Dat maakt 1 en 1 al gauw 2.

 

Wat doet zo’n UX writer de hele dag?

Schrijft zo’n UX writer dan de hele dag? Wel nee. Ze denken meer na over wat er geschreven moet worden dan dat ze echt schrijven. Ze houden zich vooral bezig met:

 

  • interviews met klanten en gebruikers.
  • de tone of voice bepalen.
  • gebruikersonderzoeken.
  • enquetes houden onder potentiële klanten.
  • testen en optimalisatie.

Ze schrijven voor van alles en nog wat

UX writers zetten hun doordachte woorden op verschillende plekken in de software, op de website of een ander digitaal product. En ik durf te wedden dat je bij veel van de volgende plekken nooit hebt stilgestaan dat er nagedacht is over de woorden die er staan. UX writers schrijven namelijk de copy voor:

 

  • Online formulieren
  • Buttons
  • Foutmeldingen en 404-pagina’s
  • Succesberichten
  • Winkelmanden
  • Placeholders
  • Betaalsystemen

Denk eens aan je favoriete webshop. Ga voor de gein doen alsof je iets bestelt. Hoeveel verschillende soorten microcopy kom je tegen?

 

En het wordt steeds populairder

UX writing bestaat al langer, maar begint pas sinds een jaar of 5 bekender te worden. En dat is best logisch: de technologie gaat harder dan ooit. Elke dag stampen apps als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast plaatsen alle grote techbedrijven als Google en Amazon regelmatig vacatures. Ook als we kijken naar Google Trends zien we een stijgende lijn.

Grafiek van stijgende populariteit ux writing

De reden voor de opmars is simpel

Elke dag weer komen er start-ups bij die hun digitale product willen verkopen. Om dat voor elkaar te krijgen moet hun software geliefd worden door gebruikers. Daar is microcopy een belangrijk onderdeel van. Die tekstjes schrijven zichzelf niet, en al helemaal niet op de goede manier. Daar zijn specialisten voor nodig. Zo lang het aanbod aan digitale producten stijgt, stijgt de vraag naar UX writers lekker mee.

 

Zo word je een UX writer

Jammer genoeg zijn er nog weinig opleidingen om aan de slag te gaan met UX writing. De cursussen die er zijn, zijn Engels. Wel vind je hier en daar een aantal boeken die je kan lezen. Je leert dan de basis, maar uiteindelijk blijft UX writing iets wat je in de praktijk onder de knie moet krijgen.

 

Een aantal van de populaire boeken:

 

  • Strategic Writing For UX – Torrey Podmajersk
  • Writing Is Designing: Words And The User Experience – Michael J Metts, Andy Welfle
  • Microcopy: The Complete Guide – Kinneret Yifrah

Toe aan het echte werk? De bekendste opleidingen zijn beide van ‘UX Writing Hub’, de grootste ‘community’ van UX writers. Dit zijn de trainingen:

 

  • UX Writing Essentials
  • UX Writing Academy

Kortom: UX writing is geen kattenpis

Het is een nieuwe vorm van online schrijfwerk. Eentje die met de dag populairder wordt, zowel voor bedrijven als UX writers in de dop. Kijk niet raar op als de vraag naar UX writers over 5 jaar verdubbeld. Als het al niet meer is.

hulp nodig met je eigen copy?

Delen?

Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook

Daar zijn ze weer: cookies. Ik gebruik ze om m'n website te verbeteren.