Hoe schrijf je een converterende sales page zonder te veel gedoe?
Dat ontdek je gewoon in m'n 5-Figure Sales Page Case Study, joh.
Een uitgebreide analyse waarin ik je alinea na alinea meeneem in het strategische hoe, conversiegerichte wat en gedetailleerde waarom achter de sales page die ik schreef op m'n iPhone, zwevend op 11.000 meter hoogte, en die me een vlezige 5 cijfers aan omzet opleverde in 4 dagen.
Om te beginnen: wat context.
Op deze sales page verkoop ik โฌ100K Pro(ces) Copywriter. Da’s een product vol systemen en werkwijzes voor freelance tekstschrijvers.
Ik heb het hele framework voor deze pagina geschreven terwijl ik vloog van Amsterdam naar Mexico-Stad.
(Want je moet toch iets doen als je 12 uur lang in een vliegende bus zit.)
En in deze breakdown neem ik je bij de hand en laat ik je zien wat ik precies gedaan heb โ en waarom.
Als je van deze groene blokken ziet, betekent ’t dat dit mijn commentaar op de sales page is.
Daarin vind je dus al m’n sneaky inzichten, principes en technieken waar de sales page op gebouwd is.
Alright?
Mooi.
Laten we beginnen.
(Wil je trouwens niet anders meteen m’n mails krijgen? Stuur ik je 2 keer per week een mail voor een grijns op je gezicht, meer kennis in je kop en spraakmakende storytelling.)
Freelance tekstschrijver, copywriter of contentmarketeer? Luister:
Als 't soms voelt alsof je maar wat aan het doen bent, over je heen laat lopen door kloteklanten en niet de prijzen vraagt die je waard bent...
... Doe. Dit. Dan. Vooral. Niet:
๐ก Je 'headline complex' moet je doelgroep benoemen, de aandacht pakken en hongerig maken voor meer.
๐ Dit is de ‘headline complex’. Hier heb je je pre-headline, je headline en eventueel nog een sub-headline.
๐ Ik benoem de doelgroep specifiek in de pre-headline, zodat ze precies weten dat het voor hen is. Dat “Luister:” is stiekem een verkapte call to action, waardoor ze verder gaan met lezen.ย
๐ Ik gebruik hier de als/dan-techniek. Dit zorgt ervoor dat als m’n lezer zich in het eerste deal van de headline herkent, ze getriggert worden om verder te lezen. Want da’s ook het enige doel van je headline: zorgen dat ze verder lezen.
Door dat “… NIET” in rode koeienletters, wordt m’n lezer nieuwsgierig naar wat ze dan precies niet moeten doen.
Daardoor lezen ze verder, en dat is precies wat ik wil.
Proberen om een betere schrijver te worden.
“Ben je wel goed in je kop?!” schreeuwen al die freelancers die hun brood verdienen met schrijven.
๐
“Gelul”, krijst de boze menigte van tekstschrijvers die eindeloos boeken lezen om meer ‘kennis’ op te doen.
๐ก
“Heiligschennis!”, roepen de copywriters die cursus na cursus kopen zodat ze kunnen pronken met een certificaatje, terwijl ze nog steeds twijfelen aan hun skills.
๐คฌ
๐ก Copywriting draait niet om woorden, maar om de beelden, emoties en gedachtes die woorden oproepen.
๐ Dat “proberen om een betere schrijver te worden” is de gedachte die veel freelancers hebben.
“Als ik beter word in wat ik doe, kan ik meer verdienen”, zeg maar.
Die overtuiging is wat mij betreft stierenschijt โ maar dat zien weinig collega’s in.
Daar speel ik op in door die verontwaardigde quotes waarbij ik opnieuw mijn doelgroep benoem.
๐ Ik maak het visueel door woorden als ‘schreeuwen’, ‘boze menigte’, ‘roepen’ en ‘pronken’.
Je wil namelijk dat je lezer niet per se woorden leest, maar de beelden ziet die die woorden oproepen.
De emoji’s die ik hierbij gebruik, versterken dat effect.
Ook omdat ik de ‘Rule of Three’ toepas. Dit zorgt voor een patroon รฉn overtreffende trap, wat weer een geinig effect heeft.
Je gebruikt de Rule of Three door opsommingen of trappetjes van drie te maken.
(Kwik, Kwek en Kwak. Snel, sneller, snelst, etc.)
๐ In dit deel wil ik zo veel mogelijk nieuwsgierigheid wekken, net zoals dat ik humor of een geintje erin wil verwerken.
Want als je lezer om je moet glimlachen, grijpen ze veel sneller naar hun portemonnee.
Hรฉ, en let daarbij op dat grappig zijn niet het doel is โ ’t is slechts een middel.
Rustรขg. Zodra je de komende paar minuten leest wat ik je hieronder laat zien, weet je meteen waarom 90% van de Nederlandse tekstschrijvers de karige restjes eet van dat selecte groepje wat alles dik voor elkaar heeft.
En daโs niet omdat ze nou zo veel beter zijn dan de rest.
Ook niet omdat ze nou zo ongelofelijk hard werken, in sneaky masterminds zitten of beschikken over geheime kennis die alleen zij hebben.
Wel nee.
De reden is iets totaal anders.
Kijk:
Als je het gevoel hebt dat je niet krijgt wat je waard bent, jezelf steeds weer te kort doet en moet werken met klanten die je niet genoeg respecteren voor wat je kanโฆ
๐ก Zorg voor een wij-tegen-zij-gevoel.
๐ Ook hier geef ik weer een sneaky call to action, in de vorm van een belofte:
“Zodra je de … voor elkaar heeft.”
Daardoor tease ik wat ze ontdekken als ze gewoon effe een paar minuutjes verder lezen.
Dit plant een zaadje in je hoofd, waardoor ze weten dat er iets aan komt wat ze moeten weten. En als ze dit weten, blijven ze dus eerder lezen.
๐ Ik creรซer hier een beeld van een select groepje schrijvers die lachend en volgevreten hun business runnen, terwijl de rest daar veel harder voor moet zwoegen.
Dit zorgt voor een tikkeltje jaloezie, en misschien zelfs wat onzekerheid. En onzekerheid is een van de krachtigste emoties om te gebruiken.
๐ Hier kom ik weer terug op het eerdere verkoopargument van ‘als je meer wil verdienen moet je niet beter leren schrijven.’
Hoe vaker ik hier in verschillende vormen op terugkomt รฉn het bewijs, hoe eerder je het accepteert.
๐ Ik eindig weer met de als/dan-techniek, gemixt met een combinatie van problemen die m’n lezer ervaart.
Ik weet wat die problemen zijn, omdat ik zelf de doelgroep was.
(Daardoor had ik ook in no-time de structuur voor deze sales page klaar.)
๐ Omdat ik deze alinea eindig met drie puntjes, tease je weer dat er wat aankomt. Je wil het onbewuste brein constant vertellen: “hey, luister is. Je bent nog niet klaar met lezen, dus ga door.”
โฆ dan ligt het aan de systemen en processen in je business.
Wat ik daarmee bedoel:
De nodige skills, tools en je eigen manier van werken waar je project na project op kan vertrouwen โ waardoor je klanten je serieus nemen, niet over je heen durven lopen en je betalen voor wat je waard bent.
Ja, je moet een bepaald schrijfniveau hebben.
Maar dat niveau is niet zo hoog als je jezelf misschien wijsmaakt.
De waarheid is: als je puik werk levert, is dat dikke prima.
Maar pas zodra je puik werk levert รฉn je klant omver kan blazen met een professionele werkwijze, van sales call tot afronden van โt project, krijgen je vertrouwen, omzet en werkplezier een dikke, vette, sappige boost.
๐ก Zorg voor een 'uniek mechanisme'. Van het probleem, en van je oplossing.
๐ In deze alinea kom ik met de clue van het hele verhaal.
Het antwoord op de vraag: “wat moet ik dan wรฉl doen om meer te verdienen, leuker werk te doen, etc.?”
๐ Dat begint met het ‘unieke mechanisme van het probleem’: de รฉchte reden dat ze het probleem hebben.
Door dit te laten zien, gaat er een lampje branden en zien ze in wat ervoor zorgde dat ze niet genoeg verdienen, etc.
๐ Dit is een van de dingen die zo vaak overgeslagen wordt. Wat veel ondernemers of schrijvers dan doen, is dat ze direct doorgaan naar hun oplossing โ zonder dat je lezer inziet waarom ze hun probleem hebben.
Als jij dit duidelijk en geloofwaardig kan laten zien, stijgt direct je autoriteit, vertrouwen en overtuigingskracht.
Krachtige shizzle.
๐ Ik laat ook zien dat wat ze denken dat hun probleem veroorzaakt (beter schrijven), dus niet het antwoord is โ en nuanceer dat met “Maar dat niveau is niet zo hoog als je jezelf misschien wijsmaakt.”
Dit doe ik omdat ik niet altijd te zwart-wit wil zijn, en mijn claims soms nuanceer voor extra geloofwaardigheid.
๐ Zodra ze deze argumentatie zien, begrijpen en accepteren kunnen we door met het volgende onderdeel: dรฉ oplossing.
Maar eerst: verlangens. Want het hebben van problemen is een ding โ we willen een transformatie zien.
๐ก Gebruik visuals om je copy te versterken โ niet andersom.
๐ Door hier een Venn-diagram te plaatsen, ziet m’n lezer het plaatje direct voor zich.
Daardoor kan hun kop al die info en inzichten makkelijker verwerken, houden hun hersenen dus meer energie over voor nieuwe informatie, en kunnen ze makkelijker een aankoopbeslissing maken.
Zo, heb je weer een gratis les biologie gehad.
Ah ja, pro tip: gebruik altijd captions onder je afbeeldingen.
Die worden vaak gelezen.
Wat als de manier hoe je nu dingen doet, juist een afknapper is voor je klant of een onzichtbaar blok aan je been voor jou?
Ben je zoals de meeste tekstschrijvers, dan is dit โt geval:
โฎ Sales calls doe je op gevoel, of via een bepaalde structuur die de een of andere guru je heeft aangeleerd.
Het voelt onnatuurlijk, want introvert, maar hรฉ: dit is wat โmoetโ.
โฎ โKlote, ben ik nou serieus [vul hier iets in wat je constant vergeet om aan te passen of toe te voegen in je offerte] vergeten? Nu gaan ze sowieso niet met me verder.โ โ Jij, 2024.
โฎ Je doet een briefing die of te kort, te simpel of te onduidelijk is. Daardoor zit je met matige antwoorden op die briefingvragen, waardoor je daar weer achteraan moet.
Of nog erger: je doet maar wat in je copy, met alle ellendige gevolgen die je daardoor jezelf cadeau doet.
Heb jij โ en je vooral je klant โ geen zin in.
โฎ โWat voor prijs moet ik rekenen? Weet je wat: ik doe mโn (geheime) uurtarief keer het aantal uren wat ik denk ermee bezig te zijn. Oh, daโs best veel. Ik haal er โฌ500 vanaf, terwijl ik weet dat ik er spijt van ga krijgen.โ
โฎ โJezus Christus, wat een lading feedback. Ik kan er helemaal niks van.โ
En dan kan ik nog wel eindeloos doorgaan.
Maar: je snapt me.
De rode draad hier is dat we dingen doen, terwijl er met koeienletters โTWIJFELโ op ons voorhoofd staat.
Twijfel in jezelf, hoe je je toko runt, en uiteindelijk of je wel je boterham kunt verdienen met dat wat je het liefste doet.
’t Medicijn tegen dit gevalletje Onzekeritus is er eentje van Dokter Timmers: je eigen werkwijze, processen en systemen.
๐ก Bewijs dat jouw mechanisme van het probleem de waarheid is, door te laten zien dat wat je lezer nu doet niet werkt.
๐ Als je inderdaad de dingen doet zoals ik ze hierboven beschrijf, sta je na het lezen van dit deel stijf van de twijfel.
En ik beschrijf die dingen zo precies, omdat ik zelf de doelgroep was.
Ik weet dus exact hoe veel tekstschrijvers nu werken, wat ze daarbij voelen en welke invloed dat heeft op de relatie met hun klanten.
Kijk, onderaan de streep gaat het vaak om onzekerheid. ’t Imposter Syndrome.
Da’s nou eenmaal waar zo ontiegelijk veel mensen, en freelancers, mee worstelen.
Moet je dus iets mee.
Praat ik m’n lezer dan helemaal een complex aan?
Neuh.
Door dat “’t Medicijn tegen dit gevalletje Onzekeritus is er eentje van Dokter Timmers: je eigen werkwijze, processen en systemen.” verwerk ik er nog een geintje en een knipoog in.
Dat verlaagt weer de druk op de ketel.
Belangrijk, want als je je lezer volledig de grond in boort ben je niet heel ethisch bezig โ en je doet ook je conversie er pijn mee.
Nu je inziet dat het niet aan je skills maar aan je systemen ligt, weet je wat te doen: je eigen proces ontwikkelen en installeren. Maar daโs het ding โ hoe de fuck doe je dat?
Weet je:
Toen je voor jezelf begon was er niemand die je uitlegde hoe je een succesvolle freelance business runt als tekstschrijver.
En kijk, dan kan je wel de een of andere business coach inhuren voor minimaal โฌ3.000, of zelf eindeloos puzzelen, maar dat kost je veel meer geld, tijd en energie dan nodig is.
Maar hรฉ: die processen en systemen wil je wel geregeld hebben.
Wantโฆ
๐ก Pas als je lezer (de reden achter) hun probleem accepteert, kun je door naar het volgende: de oplossing. Niet eerder.
๐ ’t Is eigenlijk ook best logisch, hรจ. We willen pas een oplossing als we een probleem hebben.
Ik bedoel: we gaan niet naar een cursus anger management als we niet inzien, en accepteren, dat ons lontje wel heul kort is.
๐ Komen we meteen bij een volgend ding. Ja, je klant weet nu dat ze een oplossing nodig hebben โ maar wat is ’t, en hoe krijgen ze het?
Da’s een vraag waar alleen ik het antwoord op heb.
Maar voordat ik de boel onthul, wil ik nog andere opties wegnemen.
(Want die zijn er altijd.)
In dit geval bijvoorbeeld een business coach of zelf dingen uitvogelen โ met de nadelen die daarbij horen.
Ze willen geen duizenden euro’s uitgeven of uren investeren, dus die opties strepen ze af.
En dan is er nog maar รฉรฉn optie over: mijn product.
Pas zodra je een eigen werkwijze hebt waar je op kunt vertrouwen, kun je de bakkes van je imposter syndrome snoeren, waardoor je je gaat voelen รฉn gedragen als een pro.
En daardoor sta je steviger in je schoenen, laat je niet over je heen lopen door kloteklanten en straal je vertrouwen uit dat vraagt om serieus genomen te worden.
Nutteloze feedback?
Nope.
Steeds weer te weinig geld vragen voor je werk?
Gaan we niet meer doen.
Klanten die mierenneuken om de kleinste dingen, omdat ze per se hun eigen zegje over je teksten willen doen?
Niks ervan.
Kijk, dit gaat natuurlijk niet alleen om meer betaald krijgen en chiller werken met betere klanten.
Dit gaat vooral over jou, als freelancer.
Als pro.
Als tekstschrijver.
Als iemand die krijgt wat ie waard is, bakken plezier en erkenning voelt in je werk, en van je business het succes maakt wat je ooit voor je zag.
๐ก Krik nog een keer gigantisch het verlangen op, voordat je je oplossing onthult.
๐ Eigenlijk gaat dit deel vooral om een transformatie: nu ben je A, maar zodra je mijn product koopt en gebruikt ben je B.
Oftewel: weg van hun pijnlijke, huidige situatie naar een mooie toekomst.
Die transformatie gaat niet alleen maar over iets wat ze krijgen, maar vooral over wie ze worden.
Ik herhaal:
Die transformatie gaat niet alleen maar over iets wat ze krijgen, maar vooral over wie ze worden.
Nog een keer voor de mensen die de hint niet snappen:
Die transformatie gaat niet alleen maar over iets wat ze krijgen, maar vooral over wie ze worden.
Want hoe je lezer zichzelf ziet, en hoe anderen ‘m zien, is een van de belangrijkste wapens die je hebt om je conversie te verhogen.
Hรฉ: luister. Ik heb iets voor je...
Maar โt is schaamteloos โฆ prijzig, en je moet er nog tijd en aandacht en wat liefde insteken ook.
Als dat je afschrikt: stop maar met lezen.
Niet?
Gaan we weer verder:
Ik zei net dat er niemand is die je kan helpen aan de processen en systemen die je zonder gedoe direct kan gebruiken in je business.
Was gelul โ want je hebt mij.
Dit is wat ik voor je heb:
๐ก Schrik je lezer ook een tikkie af.
๐ Door te zeggen dat het schaamteloos duur is, heb ik het bezwaar ‘prijs’ al weggenomen.
Ook geef ik hier m’n lezer de keuze om ‘nee’ te zeggen, wat mijn geloofwaardigheid weer opkrikt.
Maar: je moet het ook wel echt zo voelen. En dat doe ik.
Als de prijs van m’n product te hoog voor je is, en als je het niet wil of gaat gebruiken โ koop het dan ook niet.
Nederlands eerste รฉn enigste kant-en-klare systeem vol werkprocessen, frameworks en handige templates die je leven en werk als freelance tekstschrijver idioot veel makkelijker, sneller en winstgevender maken.
๐ก Zorg altijd voor een propositie van je product.
๐ In mijn geval is ’t wat je hierboven ziet.
Als je deze ene zin leest, weet je precies wat ik voor je heb, hoe dit uniek is, en wat dat je oplevert.
Iets wat je lezer makkelijk onthoudt, voor zich kan zien en blijft plakken en knagen aan ze.
โฌ100K Pro(ces) Copywriter is de exacte werkwijze die ik al 3 jaar lang succesvol gebruik voor al m’n leads en klanten. Mede daardoor groeide ik van โฌ0 naar โฌ100.000+ omzet per jaar, terwijl ik gemiddeld amper 30 uur per week werk.
(En ik heb ’t klant na klant nog vet naar m’n zin ook.)
Hรฉ, ik zeg niet dat je ook direct tienduizenden extra gaat draaien.
Ja, ik geef je alle tools waar je dat mee kan doen.
Maar of dat gebeurt, en hoe snel dat gebeurt, is aan jou.
๐ก Wees altijd goudeerlijk in je marketing.
๐ Als ik in m’n productnaam de term ‘โฌ100K’ gebruik, moet ik wel laten zien waar dat vandaan komt.
Doe ik niet moeilijk over, omdat ik dus gewoon m’n financiรซn hier deel.
Daardoor speel ik open kaart, wat weer m’n geloofwaardigheid en vertrouwen vergroot.
Zonder geloofwaardigheid en vertrouwen, kan er nooit een conversie zijn.
Nooit.
๐ Let ook op die paar zinnen waarin ik de boel weer wat nuanceer:
“Hรฉ, ik zeg niet dat je ook direct tienduizenden extra gaat draaien.
Ja, ik geef je alle tools waar je dat mee kan doen.
Maar of dat gebeurt, en hoe snel dat gebeurt, is aan jou.”
Nogmaals: zorgt allemaal voor geloofwaardigheid en vertrouwen.
Over die omzet gesproken โ die komt ergens vandaan: klanten. En diezelfde klanten krijgen waterige mondjes vanwege mโn aanpak.
Als je tussen de regels doorkijkt, zie je steeds hetzelfde terugkomen.
Kijk maar ’s naar al m’n testimonials.
โt Gaat een tikkie over de copy, en vooral over mโn werkwijze.
Ik zei het eerder al: hoe je werkt is minstens net zo belangrijk als wat voor teksten je oplevert.
๐ก Wegsturen van je sales page is okรฉ โ als je weet wat je doet.
๐ Je ziet wel ’s dat mensen hele hoofdmenu’s weghalen om je gevangen te houden op een sales page.
Oprotten, want da’s gewoon schijtirritant.
Weet je wat ’t ding is?
Mensen rekenen bijna nooit direct af zodra ze voor het eerst je sales page lezen.
(Misschien wel tijdens een launch met een krappe deadline, maar da’s een ander verhaal.)
Ik plaats hier juist bewust een link naar een andere pagina โ m’n testimonialpagina โ omdat tekstschrijvers dol zijn op testimonials en bevestiging en mooie woorden van klanten, omdat dit vertrouwen geeft.
En ze snakken naar dat vertrouwen.
Ik gebruik dus een link naar een externe pagina als verkoopargument.
Dit zal je business coach je, gok ik, altijd afraden.
Ik niet.
โฌ100K Pro(ces) Copywriter is gebouwd op de 3 must-have fases van elke succesvolle samenwerking met je klanten.
Ontleed je elke samenwerking, dan kom je altijd terug op de 3 onderstaande fases:
Fase #1: Sales & Onboarding.
Fase #2: Uitvoering.
Fase #3: Opleveren & Afronden.
Tenminste: als je โt goed wil doen.
En dat willen we.
๐ก Mechanismes, mechanismes en nog 's mechanismes.
๐ In dit deel laat ik een ander mechanisme, een reden waarom mijn product zo goed werkt, zien: de fases van een klantsamenwerking.
Met die 3 fases is m’n lezer het eens โ het is namelijk een feit.
En als ze ook dit weer accepteren, zien ze weer ’s makkelijk voor zich hoe mijn product het antwoord is op al hun problemen.
Daarom vind je in โฌ100K Pro(ces) Copywriter voor elk van deze fases alle nodige processen en systemen waardoor je klanten je serieuzer nemen, naar je luisteren en je onderdompelen in complimenten.
Dit is per fase wat je van me krijgt:
๐ก 'Daarom' en 'omdat' zijn twee krachtige woorden. Gebruik ze met mate.
๐ En die woorden zijn zo krachtig, omdat ze aangeven dat iets ‘gewoon zo is’.
Er is geen discussie over een argument of claim of stelling.
Aanrader.
๐งฐ Fase 1: Sales & Onboarding
Notion CRM
โ Een kant-en-klaar en aanpasbaar CRM in Notion waardoor je met รฉรฉn klik op de knop direct overzicht krijgt in alles wat er in je business gebeurt.
โ Template wat je per lead kunt hergebruiken, terwijl alle gegevens die je keer op keer moet invullen al voor je klaar staan.
โ Het CRM rekent automatisch voor je uit hoeveel omzet er nog in je pipeline zit, waardoor je altijd precies weet hoe warm je erbij zit de rest van de maand.
Pre-Call Klantvragen
โ De 16 exacte en bizar strenge vragen die ik elke lead stel om ze te kwalificeren, waardoor ik direct de controle pak binnen de samenwerking.
โ Hoe ik leads binnen hengel via een schlimme gratis tool โ inclusief alternatief als je nog niet genoeg autoriteit hebt.
โ Wanneer ik precies in mijn sales proces deze vragen stel. Doe je dit te vroeg of te laat, dan verschuift de controle in een samenwerking naar je klant toe โ en dat wil je niet.
Sales Call Script
โ Mijn exacte sales call script waardoor ik met gemak bijna van al mijn sales calls converteer in klanten โ terwijl ik zo introvert als de pest ben.
โ De 31 vragen die ik bijna elke sales call stuk voor stuk stel, waardoor leads vet onder de indruk van me zijn en trappelend wachten om met me samen te mogen werken.
โ Mijn bizar sneaky combinatie van vragen waardoor ik precies kan uitrekenen hoeveel omzet ik maximaal voor een opdracht kan vragen โ en dat ook schaamteloos doe.
Top/Klote Klant Checklist
โ De 16 vragen waardoor ik automatisch een Top/Klote Klant Ranking krijg. Hierdoor zie ik in 10 seconde of ik mezelf groen licht mag geven op een opdracht.
No-Brainer Offerte Template & Case Study
โ Mijn exacte framework voor templates die converteren als een malle, en me ondertussen al meer dan 2.5 ton aan omzet opleverde.
โ Een voorbeeldofferte uit mโn praktijk waardoor ik een project van โฌ5850 binnen haalde โ terwijl dat heul ver boven budget van deze lead lag.
โ Mijn ongekend effectieve, maar onbekende manier om in 99% van de gevallen vooraf betaald te krijgen, waardoor mijn cashflow zo gezond is als Andrew Huberman.
25-50% Omzet Opslag
โ De magische zin van 14 woorden die ik bij elk project gebruik om minimaal 25% omzet extra aan elke klant te verdienen.
Pro(ces) Briefing Template
โ Een variant op mijn Beruchte Briefing die klanten laat huilen, zweten en bloeden โ maar waardoor ze me na het invullen ervan keer op keer bedanken voor de inzichten die ze dankzij mij kregen.
โ 16 vragen die niemand anders durft te stellen waardoor je de doelgroep van je klant kunt analyseren, 19 temperatuurverhogende vragen om je klant en hun aanbod direct kraakhelder te krijgen, en 8 vragen waardoor je de tone of voice van je klant makkelijker kunt overnemen.
โ En nog veel meer, waaronder mijn favoriete vraag om te zorgen dat ik precies weet wat een klant wil zien in hun tekst, waardoor ik de hoeveelheid feedback met kiloโs verminderde.
Holy Cash Sheet
โ Voorgekauwd template voor je financiรซn in een Spreadsheet, waardoor je altijd overzicht en inzicht hebt in de cijfers die je woorden opleveren.
โ Handige rekentool om je projectprijs mee te berekenen, net als een overzicht voor al je zakelijke kosten.
โ Overzicht volgens de Profit First-methode, inclusief mijn percentages. Dit, en de rest van de sheet, is 100% aanpasbaar naar jouw eigen data, cijfers en situatie.
๐ก Teasen, niet onthullen.
๐ Ik stal hier heel de inhoud van het product uit, maar onthul verder niks wat ze krijgen.
Ik tease liever met al deze bullets.
Die bullets moeten zorgen voor een jeuk waar je klant niet bij kan โ tenzij ze m’n product kopen.
En geloof me: รฉรฉn bullet kan zorgen dat iemand honderden of duizenden euro’s voor betaalt.
Ik ben zo’n type.
๐งฐ Fase 2: Uitvoering
Wireframe 101
โ Mijn geheime wapen om klanten verbaasd achter te laten โ omdat ze dit nog nooit bij iemand hebben gezien. Ik laat je binnen 1 minuut en 5 seconden zien hoe ik dit precies doe.
Copy Fundering Template
โ Een idioot handig template waardoor je per alinea, pagina of tekst precies weet wat je wil zeggen. Daardoor voorkom je bakken feedback, kom je op nieuwe ideeรซn en word je copy zo veel krachtiger.
Copy Templates
โ Het framework voor een home page waar ik altijd op terug kan vallen als ik even geen idee meer heb.
โ Retegoed template voor sales pages, inclusief de 11 onderdelen voor converterende sales pages die bijna altijd nodig zijn.
โ Template waardoor je in 8 stappen storytelling toepast op je over ons-pagina, en het verhaal van je klant van โt scherm spat als een topper van een film.
Waarschuwing: je klanten kunnen emotioneel worden na het lezen van de over ons-pagina die je voortaan voor ze schrijft.
๐งฐ Fase 3: Opleveren & Afronden
Behind-The-Copy Presentatie
โ Ik sla mezelf voor mโn kop dat ik dit hier al onthul, maar fuck it: ik geef je mijn template voor de presentaties die ik voor mโn klanten opneem, waarin ik ze meeneem achter het hoe, wat en waarom van wat ik geschreven heb.
Dit. Is. Een. Game. Changer.
Happy Testimonial Hacks
โ Vraag pas om een testimonial als je deze 8 dingen hebt gedaan tijdens de samenwerking. Heb je er een of meerdere geskipt? Dan riskeer je een negatieve review, en die zijn killing.
โ De exacte e-mail die ik stuur wanneer ik om een testimonial vraag, waardoor ik nu meer dan 20+ lange, lovende testimonials heb van bijna al mโn klanten โ inclusief de 13 vragen die ik stel waardoor ik testimonials krijg die zo krachtig zijn geformuleerd dat ze mond-op-mond-reclame voor me doen.
๐ก Bullets kunnen schrijven is je belangrijkste skill.
๐ Als je goede bullets kan schrijven, kan je eigenlijk ook de rest van je copy goed schrijven.
Omdat in die bullets alles samenkomt: teasen, mechanismes, specificiteit, zintuigen, actiewoorden, etc.
Dus: oefenen maar.
Ook handig: ik heb โฌ100K Pro(ces) Copywriter zo ontworpen dat je er in 2 uurtjes doorheen kunt, en dus meteen kan installeren, aanpassen en tweaken in je werkwijze.
Ik heb 3 jaar aan mโn eigen aanpak gezeefd, gefilterd en gedestilleerd in wat het nu is โ en dat door 5 weken lang, elke werkdag eraan buffelen.
Jij?
Jij kunt vanaf morgen je eigen werkwijze hebben staan waar je leads en klanten watertandend achterlaat om met je samen te werken.
๐ก Veel content is geen verkoopargument โ maar een conversiekiller.
๐ Vroegรขh was het sexy om te zeggen dat je bij een cursus 125125346 uur aan materiaal kreeg.
(Want veel = waardevol, dachten we dan.)
Die tijden zijn voorbij.
We willen snel en makkelijk.
Dus hoe korter de tijd tot resultaat, hoe beter.
Zo heb ik m’n product ook ontworpen, dus gebruik ik dat hier als verkoopargument.
Als jouw product juist uren en uren duurt te consumeren en implementeren, wil je dat niet per se benoemen.
Of je zegt dan juist dat het kolere veel tijd kost, en waarom dat zo is.
Zo verander je een afknapper, in een aanjager.
Let op: โt is een kant-en-klaar systeem. Maar dat betekent niet dat je er zelf niets aan hoeft te sleutelen.
Als elke tekstschrijver die dit gaat gebruiken het niet aanpast naar hun eigen stijl, hebben we een probleem:
Dan hebben we 13.526 Robinโs.
Moeten we niet willen.
Daarom moet je eerst zelf je eigen saus eroverheen mikken.
Daโs allemaal niet ingewikkeld: is een kwestie van wat herschrijven, stijl aanpassen en eventueel meer.
๐ก Geef je klant ook wat verantwoordelijkheid.
๐ Ook dit weer: geloofwaardigheid en vertrouwen.
En ook oprecht zoals het is.
M’n product gaat niet voor je werken als je er niks mee doet.
Dit nadeel benoem ik hier weer, net als het waarom erachter.
Daardoor wordt dat zelf sleutelen aan m’n product geen bezwaar of obstakel, maar juist een kans om je eigen draai eraan te geven.
En da’s weer een groot pluspunt, omdat we dan niet allemaal tekstschrijvers krijgen die mijn aanpak 1-op-1 kopieรซren.
En kijk, zodra โt staat houdt niets je meer tegen om elke dag te genieten van je vrijheid, creativiteit en waardering die je voortaan in en uit je werk kan halen.
Omdat je nu wรฉl de poen krijgt die je verdiend voor je werk.
Omdat je nu wรฉl werkt volgens een vast proces waar klanten weke knieรซn van krijgen.
Omdat je nu wรฉl houvast hebt aan de nodige tools voor alle 3 de fases van een succesvolle klantsamenwerking.
Weet je…
Ik laat je dan wel niet zien hoe je meer klanten krijgt โ maar ik laat je wรฉl zien hoe je meer geld, respect en lovende woorden per klant verdient.
En daardoor gaat de rest vanzelf.
๐ก Schrijf als een straatmuzikant.
๐ Ik zet vaak zinnen op volgorde van kort naar lang, en gebruik na lange zinnen vaak een hele korte regel.
Zo krijg je een goed ritme van kort, middel en lang.
(Speel ook met je interpunctie, trouwens.)
Dat leest lekkerder, maakt je copy makkelijker te verteren en minder intimiderend om te beginnen met lezen.
Want da’s ook de truc: zorgen dat je iemand je copy wil lezen.
Oftewel:
Krijg je er meteen een lading handige bonussen en cadeaus van me bij:
Zet je schrap, want ’t is een hoop.
๐ Cadeau #1:
3X Productiviteit
โ Welke muziek ik op een ongewone manier afspeel waardoor ik in een hypnose vol focus beland. Zodra ik dit doe, vliegt de tijd aan me voorbij en ben ik bijna altijd sneller klaar met werken dan gepland.
โ Hoe ik mijn telefoon de baas wordt, zodat deze niet al de uren uit mโn dag vreet.
โ Het ene ding wat je nu misschien nog niet durft omdat je klanten pislink op je kunnen worden โ maar waar je stiekem sowieso van droomt. Dit ene trucje bespaart me minimaal 3 uur per week.
En dan heb ik nog nog 23 andere hacks die zorgen dat mijn productiviteit bizar toenam, waardoor ik bijna nooit meer dan 30 uur per week werk โ terwijl ik bergen werk verzet.
๐ Cadeau #2:
Bezwijfel Bulldozers
โ Wat je moet zeggen als een lead je te duur vindt.
โ Hoe je moet reageren wanneer klanten twijfelen aan het grootste pijnpunt wat bijna elk bedrijf of persoon (stiekem) heeft.
โ Als je lead vraagt om een portfolio, en die heb je niet, stuur je gewoon dit ene mailtje. Probleem opgelost.
En dan krijg je nog 2 kant-en-klare mails die je kunt sturen wanneer je lead twijfelt of nog een bezwaar voelt โ inclusief redenatie erachter.
๐ Cadeau #3:
E-mail Templates
โ 17 e-mail templates die je bijna dagelijks gebruikt tijdens klantcontact, waardoor je kilometers tijd bespaart terwijl je zakelijk, professioneel en sympathiek blijft.
โ Hoe je kloteklanten zonder schuldgevoel afwimpelt, terwijl ze je er nog voor bedanken ook.
โ Wat je kunt zeggen om na het sturen van je offerte wat liefdevolle druk toe te voegen, zodat je lead eerder op je voorstel reageert โ zonder dat ze zich onder druk gezet voelen.
Krijg je er nog een bak vol andere van me bij.
๐ Cadeau #4:
Tool Stack
โ Een lijst vol alle snufjes en tools die ik gebruik: van mโn veel-te-dure bureaustoel tot de, wat mij betreft, beste all-in-one productiviteitstool ter wereld.
โ Welke onbekende, A.I.-gedreven time management tool ik gebruik die automatisch mijn werktijd bijhoudt, categoriseert en suggesties doet om slimmer, sneller en effectiever te werken.
โ Het grootste geheim achter mijn bizarre productiviteit is er eentje waar ik, gek genoeg, amper tekstschrijvers ooit over hoor.
Ik onthul je wat het is, wat ik precies heb en waarom dit zo bizar goed werkt.
๐ก Ook gratis dingen moet je verkopen.
๐ Hierboven vind je alle cadeaus of bonussen die je krijgt zodra je koopt.
Die zijn gratis. Maar ‘gratis’ betekent niet dat je ze niet moet verkopen.
Daarom gebruik ik ook hier weer bullets om m’n lezer lekker te maken voor dat wat ze kunnen krijgen.
Pro tip: zorg dat je bonussen geen random zooi zijn, maar dat ze complementair zijn aan je hoofdproduct.
Heeft je hoofdproduct dus het een of andere nadeel?
Maak, of vind, een bonus die dit nadeel weer countert.
In mijn geval kan een nadeel dus zijn dat je tijd moet maken om de boel te installeren.
Hoe je voor die tijd zorgt?
Door productiever te zijn, waardoor je meer gedaan krijgt in minder tijd.
Daarom is een van de bonussen mijn cheat sheet vol trucs die ik gebruik om turbosnel te werken.
โฌ100K Pro(ces) Copywriter is dan ook mijn manier om te zorgen dat tekstschrijvers krijgen wat ze waard zijn, meer plezier halen uit hun werk en kiloโs voldoening gaan voelenโฆ.
โฆ maar het is aan jou of je meedoet.
Tuurlijk: je kunt ervoor kiezen om deze pagina weg te klikken en door te gaan met je dag.
Dingen bij het oude laten.
Doortuffen zoals het nu gaat. Zelf vallen, en hopelijk weer opstaan.
Terwijl je klanten misschien wel over je heen lopen.
Terwijl je niet de euroโs vraagt die je verdient, waardoor je jezelf keer op keer te kort doet.
Terwijl je werkt met mensen die je niet waarderen, zeiken om de kleinste dingen of je niet serieus nemen, waardoor je vertrouwen een flinke klap in zโn bek krijgt.
๐ก Maak van je aanbod een missie โ en nodig je lezer ervoor uit.
๐ Ik verkoop geen product, maar wel: een ontsnapping aan de benauwde situatie waar zo veel tekstschrijvers in zitten.
Mijn product is slechts een helpende hand voor jou om vast te pakken, jezelf omhoog te trekken en te zorgen dat je situatie verandert.
Zie je hoe dat veel krachtiger is dan gewoon een ‘product’?
๐ Door dat “… maar het is aan jou of je meedoet.” geef ik m’n lezer weer een keuze.
Want: als mens willen we keuzevrijheid hebben, en walgen ervan als iemand iets aan ons opdringt.
Die psychologie gebruik ik hier door dat ene zinnetje.
๐ Om het wat technisch te maken: de alinea hierboven is het eerste deel van de ‘Crossroads Close’.
Da’s een techniek waarin je dus je lezer meerdere keuzes geeft.
Een van die keuzes is wat ze NIET willen, de andere is wat ze WEL willen.
’t Is duidelijk welke keuze je hierboven ziet.
Of je kiest de makkelijkere, snellere en meer winstgevende weg:
Je investeert een walgelijk groot bedrag, en krijgt daarmee direct toegang tot alle processen, tools en documenten die je nodig hebt om je business succesvol te runnen.
Daardoor verdien je meer keiharde euroโs, krijgt je vertrouwen en werkplezier een boost, en voel je erkenning van top, tot teen, tot toetsenbord.
Jij mag het zeggen.
Sterker nog: als je nu nog twijfelt, wil ik dat je โneeโ zegt.
Klik de pagina weg, en ga weer door met je dag.
No worries.
โฌ100K Pro(ces) Copywriter is veel te duur en waardevol voor de twijfelaars of de hobbyisten.
Daarover gesprokenโฆ
๐ก Aantrekken door weg te duwen.
๐ Om verder te gaan op het vorige blok: hier zie je dus wat ze WEL willen.
๐ Ik herhaal nog maar ’s dat het een walgelijk groot bedrag is, dat ze een keuze hebben, dat het prima is als ze ‘nee’ zeggen en dat mijn product niet is voor de twijfelaars of hobbyisten.
Geen enkele tekstschrijver wil zichzelf zien als twijfelaar of hobbyist (een identiteit), dus kiezen ze voor de optie die hen deze identiteit niet geeft.
Oftewel: mijn product kopen.
Wat 't kost?
โฌ497.
Een hoop geld?
Ja.
Maar als je wilt, kun je in 2 of 3 termijnen betalen.
Dan is ’t maar โฌ249 of โฌ169 per termijn, afhankelijk van of je ’t in 2 of 3 maanden betaalt.
Ik ben geen rekenwonder, maar…
... als je doet wat ik je laat zien, verdien je je investering al bij je eerste klant (meerdere keren) terug.
๐ก Zorg dat je lezer nooit zelf hoeft te rekenen of dit een slimme investering is.
๐ Ik laat bijvoorbeeld zien wat het kost als ze in termijnen betalen. รberhaupt is het slim om ze die optie te geven, want ook hier weer: keuzevrijheid.
De vraag is dan eerder niet of ze kopen, maar in hoeveel termijnen ze gaan betalen.
๐ Laat zien hoe snel iemand een positieve ROI haalt door je product.
Oftewel: hoe lang duurt het voordat ze er winst op maken?
In mijn geval, maak je al dikke winst op m’n product โ als je doet wat ik zeg โ bij je eerste (enkele) klanten.
Nogal een statement.
Dus, daar heb je weer bewijs voor nodig.
In de videotestimonial hieronder lever ik dat bewijs.
Of denk je dat de freelance tekstschrijvers hieronder maar wat lullen?
“Dit heeft bijna m’n leven veranderd”, zegt Anouk. Niet raar, want ze verdubbelde haar tarieven en verdiende haar investering binnen 3 weken een sappige 10 keer terug.
๐ก Plaats je testimonials altijd op strategische plekken.
๐ Wat ik daarmee bedoel: waar ze de copy die daarvoor komt versterken.
Nu staat er alleen deze video, maar op de originele sales page staan hier de overige testimonials.
In dit geval heb ik het in het blok hierboven over ka-chings, ROI en hoe lang het duurt voordat ze het terugverdienen.
Daarom staat er specifiek op deze plek een testimonial die precies over dat gaat.
Gebruik deze handige formule om te checken waar testimonials het effectiefst zijn:
Effectiviteit Testimonial = Obstakel/Twijfel/Bezwaar Can Copy Daarvoor + Kracht Van Counter Op Obstakel/Twijfel/Bezwaar In Testimonial.
Of ik een garantie heb? Moet je nou echt een garantie? Okรฉ, hier:
Als je niet je investering binnen 2 weken terugverdient, eet ik op nationale tv mijn favoriete paar Air Max 1 in maat 47 op.
Beloofd.
๐ก Geen garantie is soms ook een garantie.
๐ Ik doe niet aan garanties. Want ik weet: als je doet wat ik zeg, verdien je meer geld, werk je relaxter en heb je ’t meer naar je zin.
Als ik hier een garantie op zou geven, zegt dat onbewust dat ik die nodig heb. En ook: dat ik niet helemaal geloof dat ik mijn belofte aan jou kan waarmaken.
Daarom heb ik zelf nooit garanties op mijn producten of diensten.
Maar: ’t is zonde om daar niks mee te doen.
Dit is waarom ik dan in dit stukkie vooral wat humor en persoonlijkheid gebruik.
Ook niet onbelangrijk: je krijgt een gratis upgrade zodra de professionele, gelikte versie van โฌ100K Pro(ces) Copywriter in een online cursusomgeving komt.
Dus daโs ook mooi meegenomen โ want dan krijg je een upgrade naar alle extra content, videoโs en tools die er nog aankomen โ voor โฌ0.
Weet je, de enige vraag is nu nogโฆ
Waarom zou je nog een dag langer moeten werken voor kloteklanten, lagere prijzen dan je verdient of die onnodige onzekerheid waar zo veel tekstschrijvers mee worstelen?
Hรฉ:
Ik ga je niet zeggen wat je wel of niet moet doen.
โt Is aan jou om te bepalen wanneer genoeg, genoeg is geweest.
Maarโฆ
... als je voelt dat nu โt moment is, is โฌ100K Pro(ces) Copywriter wat je nodig hebt om te krijgen wat je verdient.
Niemand leertje hoe je je business โmoetโ runnen als freelance tekstschrijver.
Niemand geeft je de makkelijke weg om je eigen processen, systemen en werkwijze te implementeren.
Niemand laat je zien hoe je klant op klant verbaast met je pro-aanpak, waardoor elke samenwerking soepeler, sneller en winstgevender wordt.
Behalve ik. ๐
Als je gebruikt wat ik je zo ga geven, en als je de dingen doet zoals ik je laat zien, is het best knap als je niet meer gaat verdienen, relaxter gaat werken en meer vertrouwen in jezelf krijgt.
Nogmaals โ 't is een gigantische lijst โ wat je krijgt zodra je meedoet...
Alles in โฌ100K Pro(ces) Copwriter:
โ Notion CRM
โ Mijn 16 Pre-Call Klantvragen
โ Exacte Sales Call Script voor 99% conversie op mijn sales calls
โ Top/Klote Klant Checklist & Calculator
โ No-Brainer Offerte Template & Case Study
โ Mijn magische zin van 14 woorden voor altijd 25-50% Omzet Opslag
โ Pro(ces) Briefing Template
โ Holy Cash Sheet
โ Wireframe 101
โ Copy Fundering Template
โ Home Page Template
โ Sales Page Template
โ Over Ons-Pagina Template
โ Behind-The-Copy-Presentatie Template
โ Happy Testimonial Hacks
๐ 3x Productiviteit
๐ Bezwijfel Bulldozers
๐ E-mail Templates
๐ Tool Stack
๐ก Neem je lezer voor je CTA nog een laatste keer mee, zodat ze klaar zijn om de knoop door te hakken.
๐ De call to action komt eraan, dus wil je je lezer voorbereiden op dat moment.
Dat doe ik hier door een paar verkoopargumenten te herhalen โ maar dan net in een ander jasje.
๐ Aan de andere kant wil je ook dat je lezer nog ’s ziet wat ze precies krijgen.
Daarom stal ik hier dat weer helemaal uit in de vorm van een laaaange lijst.
Bewust, want omdat het zo’n lijst is, zien ze dat het een hele berg aan waarde is wat ze krijgen.
(Niet per se in de hoeveelheid content, maar juist van dingen die ze direct kunnen gebruiken.)
Je weet nu alles wat je moet weten om de knoop door te hakken. Dat moment is nu.
Via de knop hieronder kun je afrekenen, en krijg je direct toegang tot alle systemen, processen, tools, werkwijzes en andere shizzle die je nodig hebt als freelance tekstschrijver.
Of je klikt deze pagina weg, en gaat door met je dag.
Even goede vrienden.
Zeg ’t maar.
Zodra je klikt op de knop, kun je afrekenen in de beveiligde omgeving van Plug & Pay.
Daarin kun je aangeven in hoeveel termijnen je wilt betalen.
De investering hierin, kun je aftrekken van de belasting.
Scheelt weer.
Al door 38+ andere tekstschrijvers, copywriters en contentmarketeers gekocht.
๐ก Geef je lezer de kans om te kopen.
๐ Ook hier weer: geen druk op de ketel. Dat werkt juist averechts.
(Tenzij er een deadline is.)
Herhaal ook hier weer de keuze, en zegt nooit dat iemand iets van je ‘moet’ kopen.
Houden we niet van.
Wees er juist heel relaxt onder. Heb de instelling van “of je nou koopt of niet, ik slaap prima vanavond.”
๐ Wees vet concreet in hoe iemand moet kopen, en wat er daarna gebeurt.
Zo neem je twijfels weg, en elke vorm van twijfel is een sluipmoordenaar van je conversie.
Moet je niet willen.
Daarom leg ik stap-voor-stap uit hoe ze moeten afrekenen, welke opties ze hebben en wat er dan gebeurt.
FAQ
Wat als ik niet zoโn salesgerichte, Amerikaans-geรฏnspireerde copywriter ben zoals jij? Is dit dan ook voor mij?
Kijk, ik pak dingen rete-commercieel en Amerikaans aan, gericht op conversie en sales.
Maar: daโs niet voor iedereen.
En dat scheelt, wat hoe ik copywrite staat totaal los van wat โฌ100K Pro(ces) Copywriter is.
Het product moet je echt zien als iets wat elke freelance tekstschrijver, wat mij betreft, รฉcht zou moeten hebben. Ook heb ik ’t zo ontwikkeld dat het niet volledig is wat ik doe, maar juist dat je er je eigen draai aan gaat geven.
Sterker nog, dat is een vereiste.
Minder salesy?
Doe je ding.
Laten aansluiten op jouw unieke, specifieke doelgroep?
Graag zelfs.
Hoe werkt het precies?
Zodra je hebt afgerekend krijg je een mail met de uitnodiging naar de besloten Google Drive-map.
Ik check handmatig โt e-mailadres waarmee je toegang vraagt. Als dat hetzelfde e-mailadres is wat op je factuur staat, krijg je toegang.
Wanneer je erin kan, hoor je dat meteen.
Hoe de rest werkt, vind je in de Drive zelf.
Waarom heb je geen garantie?
Ik weet dat dit werkt, dat je business er door gaat groeien en dat je er meer door gaat verdienen.
Daโs mijn garantie.
Robin, waarom ben je toch zo goed en gul dat je dit alles deelt voor het belachelijk lage bedrag van โฌ497? Waar heb ik dit toch aan verdiend? Waar hebben wij, alle tekstschrijvers van Nederland, dit toch aan verdiend?
Joh, zo ben ik gewoon.
Je bent een held. Waar kan ik afrekenen?
Via die gigantische, rode knop hieronder.
๐ก Op zo veel sales pages worden FAQ's verkeerd gebruikt.
๐ Je ziet dan vragen als “Is dit voor mij?”
Ik bedoel: is daar je sales page niet voor?
Moet die vraag niet allang beantwoord zijn in je sales copy?
Dacht ik ook.
In je FAQ’s wil je het dus wat meer over de praktische dingen hebben, zoals hoe ze toegang krijgen tot iets, over hele specifieke vragen, over betalingen, etc.
๐ Eindig je FAQ altijd met een nieuwe CTA, zodat je lezer niet naar boven hoeft te scrollen om te kopen.
Al door 38+ andere tekstschrijvers, copywriters en contentmarketeers gekocht.
๐จ Als ik jou was, zou ik je eerstvolgende sales page dus zo schrijven:
Stap #1: Onderzoek je doelgroep.
๐ Wat zijn hun demografische en psychografische kenmerken?
๐ Van welk probleem willen ze af? En wat veroorzaakt dit probleem?
๐ Wat zijn hun dromen en doelen? Wat willen ze?
๐ Waarom hebben ze deze nog niet waargemaakt? Wat houdt ze tegen?
๐ Wie is je doelgroep niet?
Stap #2: Onderzoek je aanbod.
๐ Wat is de beste belofte die je waar kan maken?
๐ Hoe is jouw aanbod anders dan al het andere?
๐ Hoe ga je bewijzen wat je claimt?
๐ Wat zeggen je klanten over je aanbod?
๐ Hoe snel tot ik resultaat zie, en wat moet ik zelf nog allemaal doen?
Stap #3: Maak je structuur.
๐ Volg dit simpele framework: headline, probleem, oplossing, CTA.
Daarin zitten nog tientallen nuances, maar dit is een solide basis.
๐ Begin je sales page met wat ze nu voelen en denken, en eindig je sales page met een overtuiging die ze aan moeten nemen om ‘ja’ tegen je te zeggen.
๐ Vraag je na elke alinea af: “wat denkt mijn lezer nu, en wat moet ik daarmee?’
Zo rijg je logische verkoopargumenten achter elkaar, en neem je bezwaren weg.
๐ Verwerk je eigen persoonlijkheid op je sales page. Ben zwart-wit, eigenwijs en ben niet bang om gemeenschappelijke vijanden of negatieve types te beledigen of aan te pakken.
๐ Emotie boven logica. Gebruik de emoties van je lezers, blaas ze op en maak er een emotionele explosie van.
Stap #4: Schrijf.
๐ Zet emotionele klassieke muziek op.
(Ja, dat werkt. Geloof me.)
๐ Maak alles zo levendig en actiegericht mogelijk.
๐ Wissel korte en lange zinnen af.
๐ Schrijf wat je lezer wil horen โ niet wat jij wil zeggen.
๐ Sales copy is geen poรซzie โ maak ’t zo duidelijk en to the point als je kan. (Over ’t algemeen.)
Stap #5: Redigeer.
๐ Wees genadeloos hard als je redigeert.
๐ Zorg altijd dat er 24 uur zit tussen schrijven en redigeren.
๐ Klinkt het vooral leuk? Verwijder ’t.
๐ Lees hardop voor, en executeer de stukken waar je hapert.
๐ Kijk eerst naar wat je kunt toevoegen, dan naar wat je beter kunt zeggen en daarna naar wat je moet weglaten.
That's it.
Ik hoop dat je een bak veel geleerd hebt van deze analyse, en dat je nu met nieuwe inzichten tussen je tanden je eerstvolgende sales page te lijf kan.
Als je meer copywritinginzichten en conversietechnieken (en ja, ook slechte humor, domme grappen en geinige verhalen) wil, kun je je aanmelden voor m’n mails.
Krijg je ze 2 keer per week.