Copywriting en contentmarketing zijn appels en peren

Ze zijn beide schrijfwerk. En allebei zijn ze er voor je doelgroep. Toch zijn copywriting en contentmarketing twee verschillende dingen. Zelfs copywriters, contentmarketeers en tekstschrijvers halen dat nog wel eens door elkaar.

En dat is gek, want beide soorten woordenwerk hebben een totaal ander einddoel.

Wat dat dan is? Je komt er zo achter. Lees maar verder.

Wa’s dan copywriting volgens jou?

Je lezer overtuigen om iets te doen wat jij wil dat ‘ie doet. Dat draait eigenlijk altijd, direct of indirect, om verkoop. Niets meer, niets minder. Dat vind je terug in verschillende vormen. Bijvoorbeeld:

De mails van bedrijven die je elke dag in je inbox krijgt? Copywriting.

De producttekstjes op die webshop waar je aan het rondneuzen bent? Copywriting?

De laatste zin van de intro van dit blog? Precies.

Zo, het doel van copywriting is dus om de lezer actie te laten nemen. En het medium? Dat maakt in principe niks uit. Of je nou een webtekst, e-mail of Facebook-advertentie schrijft: het gaat erom dat je lezer iets doet wat jij wil dat hij doet.

En wat is dan contentmarketing?

Dingen waar je lezer iets aan heeft. Kan van alles zijn.

De blog die je nu leest? Contentmarketing.

Dat e-book wat je nog moet lezen? Contentmarketing.

Die podcast die je ’s ochtends in de auto luistert? Contentmarketing.

Je begrijpt het al: da’s niet commercieel, maar meer informatief. Je geeft je lezer een stukje (gratis) waarde in de hoop dat ze ooit voor jou kiezen als ze op zoek zijn naar je dienst of product.

Zoete overwinning

Het mooiste is als je de appels en peren samen in een salade mikt. Je voegt commercieël en informatief samen om onderaan de streep meer blije klanten te krijgen, en dus meer omzet te verdienen.

Maar ja, hoe doe je dat?

Simpel.

Een vleugje copywriting in je contentmarketing

Ben je bezig met blogs, maar levert het je geen moer op? Voeg wat copywritingtechnieken aan je contentmarketing toe.

Denk er aan dat:

  • je blogtitel prikkelt om verder te lezen.
  • je een duidelijke call-to-action onderaan je blog hebt.
  • je de voordelen voor je lezer benoemt – wat hebben ze er aan om je blog te lezen?

En andersom:

Converteert je website prima, maar heb je te weinig (relevant) verkeer? Tijd om ze binnen te hengelen met slimme contentmarketing. Wat tips:

  • Schrijf een paar retegoeie blogs om je expertise te laten zien en de bekendste in je markt te worden.
  • Houd rekening met de zoekintentie: wat zoekt je doelgroep? Met welke content zorg je dat ze dat vinden?
  • Kom niet te ‘verkoperig’ over door ook gratis waarde weg te geven, en je bezoekers houden je in hun koppies.

Appels en peren, dus

Precies. Maar vroeg of laat – ja, ik ga het echt zeggen – pluk je er altijd de vruchten van. Je moet er alleen een beetje je best voor doen.

Deel dit bericht:
Claim de 90+ inzichten, tips en strategieën achter mijn belangrijkste sales page ooit – voor €0.