1 december, 2020: m’n eerste dag als freelance copywriter. En die dag begon met een kop vol zorgen en een hersenpan op volle toeren.
Want ik zat vol gedachtes als:
- “ik kan er geen klote van”
- “hoe kom ik aan klanten?”
- “wat voor prijs moet ik vragen?”
- “waarom moet iemand voor mij kiezen?”
- “wat als het niet lukt?”
En ik kan zeggen: die gedachten heb ik nu nog, maar toch een tikkie minder.
Want dat is wat ondernemen met je doet.
Het is een schietstoel naar slimmer, handiger en beter worden.
Veel meer dan wanneer je in loondienst werkt. Vind ik dan, hè.
Om m’n eenjarig bestaan als zelfstandige te vieren krijg je van mij m’n 5 meest wijze lessen van afgelopen jaar.
Gewoon, omdat het kan.
Komen ze.
#1: je móét de juiste mensen kennen
Dat je alles in je eentje kan, of moet kunnen, slaat nergens op.
Je kunt niet alles alleen. Je hebt altijd wel iemand ergens voor nodig.
Daarom is het goud waard als je de juiste mensen kent. Als je een netwerk hebt van mensen waar je mee samenwerkt, van leert en mee kan lachen.
“Nou Timmers, hoe krijg je zo’n netwerk?”
Dat zal ik je zeggen.
Als je goed werk aflevert krijg je mond-tot-mond-reclame. En wanneer je jezelf dan ook nog ‘s goed laat zien op LinkedIn kom je een heel eind. Dan groeit je netwerk op automatische piloot door.
Een voorbeeld uit m’n eigen praktijk: ik ken persoon A al een tijdje. A kende weer B, B kende weer een marketeer die een copywriter zocht – en gaf m’n naam door.
Dat die marketeer m’n naam via-via te horen kreeg leverde me tot nu toe een dikke omzet van 4 nullen op. Alleen uit die ene samenwerking, wat mond-tot-mond-reclame en geluk.
Dus: zorg dat je een netwerk om je heen verzamelt.
#2: je imposter syndrome moet je lekker laten lullen
Volgens Dr. Valerie Young – imposter syndrome-specialist – heeft zo’n 70% van alle mensen last van een stemmetje.
En dit stemmetje zeikt de oren van je kop met negatief gepraat over jezelf.
Dat je dingen niet kan.
Dat je niet zo goed bent als je zelf denkt.
Dat je concurrenten veel beter zijn en al je klanten jatten.
Allemaal geloel.
Toch had, en heb, ik er nog wel eens last van.
En da’s oké.
Ik accepteerde dat het er is en dat ik er last van heb.
Boeie.
Ene oor in, andere uit – en weer door.
#3: blijf investeren in jezelf
Ik krijg een kick van trainingen, certificaten, opleidingen en cursussen halen.
Want dan heb ik weer ‘s wat nieuws geleerd, en dat kun je weer gebruiken in je werk.
En als je dat goed doet krijg je leukere klanten, verdien je meer geld en word je een autoriteit in je vakgebied.
Dat moet je willen.
Dus blijf vooral investeren in jezelf. In geld en tijd.
Koop boeken, doe cursussen, leer nieuwe skills.
Zorg dat je altijd meer kennis dan je klant en concurrent hebt.
#4: besteed uit wat je niet kan of waar je geen zin in hebt
Ieder z’n ding. Dat is überhaupt waarom er dienstverleners zoals jij en ik zijn.
De een geeft levensadvies, de ander is weer business coach en ga zo nog maar effe door.
Als je, bijvoorbeeld, enorm loopt te kloten met de verbouwing van je website: besteed dat gewoon uit.
Want dat bespaart je een bak irritatie, tijd én je weet dat het gewoon goed komt.
Wees daarom niet te zuinig.
En bedenk ook: als mensen jou inhuren om hun problemen op te lossen, waarom doe je dat dan zelf ook niet?
#5: blijf jezelf, ook al voelt dat niet goed
Toen ik begon met LinkedIn had ik het beeld dat alles correct, saai en formeel moest zijn.
Dat al m’n posts in grijze-broek-en-geruit-overhemd moesten.
Spoiler alert: dat is niet zo.
Want toen ik posts begon te tikken zoals ik dat wilde, groeide m’n bereik enorm.
Je hoeft je gewoon niet anders voor te doen dan je bent. Niet op social media, niet in je e-mails, niet op je website.
Want mensen doen óók zaken met je om jou als persoon.
Om hoe je praat, hoe je bent en hoe je samenwerkt met iemand.
Doe jezelf een gunst, en gedraag je zoals je bent.
C’est tout
Volgend jaar kom ik weer terug met 5 nieuwe lessen. Ik hoop maar dat ze dan net zo wijs zijn. ;-)