Niemand kijkt naar me om

Ik ben het zwarte schaap van m’n familie. Het achtergestelde kindje. Degene die als laatste op mag scheppen tijdens het avondeten.

Terwijl dat best gek is.

Want…

Ik ben de slimste. De meest effectieve. Degene die het meest gedaan krijgt.

Mijn naam is Copywriting, het lulletje rozenwater van de marketingfamilie.

Klinkt als het begin van een slecht sprookje, maar is ’t niet. Het is de harde realiteit.

Copy is het laatste waar veel marketeers en ondernemers aan denken.

En da’s best logisch

Komt omdat de lat nogal laag ligt in ons land. Het niveau is gewoon veel lager dan pakweg in Engeland of de VS.

En omdat die lat zo laag ligt denken talloze marketeers en ondernemers dat ze er zelf ook prima overheen kunnen springen. Ze hebben het gevoel dat ze helemaal geen copywriter nodig hebben.

De reden?

Waarschijnlijk omdat iedereen die tekstjes tikt het idee heeft dat hij of zij copywriter is. Net zoals iedereen die aan karaoke doet denkt dat ‘ie kan zingen.

Maar er zit zo veel meer achter copywriting dan wat woorden opschrijven. Psychologie, ritme, creativiteit, empathie en ga zo maar door.

Copywriting in z’n algemeenheid wordt ondergewaardeerd. En da’s onze eigen dikke schuld.

Zo zijn we als copywriter al snel tevreden. Vindt de klant het prima? Dan wij ook. Dan sla je eigenlijk de plank mis. We schrijven namelijk voor de klant van onze klant. Pas als onze klant meer geld verdient aan zijn klant, zit ons werk erop.

Daarnaast lijkt het belangrijker hoe je website eruit ziet dan wat er op staat.

Gek.

Als je wat wil verkopen via je website, doe je dat dan liever met een site vol woorden die van je bezoeker een klant maakt, of met mooie kleurtjes en hippe designtrends?

“Copy is twee keer zo effectief als design”. De woorden van Peep Laja, een van ’s werelds bekendste en bestbetaalde marketingmannen.

Hij zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.

Zo zou het moeten zijn

Ik hoop dat marketeers en ondernemers op een dag inzien dat copywriting het beste middel is om hun producten te verkopen, agenda vol te krijgen met afspraken en leads binnen te harken.

Dat copywriting echt als een vak apart wordt gezien, en niet zo maar het schrijven van wat tekstjes.

Maar ja, hoe krijgen we dat voor elkaar?

Nou, dat is zo lastig nog niet

Wij copywriters moeten beter worden in wat we doen. Aantonen dat wat we doen zorgt voor meer omzet. Dat bedrijven vandaag de dag niet zonder retegoeie teksten kunnen. Dat copywriters belangrijker worden dan we nu zijn.

Wishful thinking, misschien.

We gaan het zien.

Deel dit bericht:
Claim de 90+ inzichten, tips en strategieën achter mijn belangrijkste sales page ooit – voor €0.