Getallen waar je je copywriters woorden op af mag rekenen

Als het goed is staat je copy er met een doel. Kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan meer conversie op je salespagina, meer organische bezoekers of meer clicks in je e-mails.

De vraag van vandaag is: hoe weet je of die doelen behaald worden?

Dat doe je door te kijken naar KPI’s (key performance indicators).

Een gortdroge term, maar ik weet er even geen sexy synoniem voor.

Die KPI’s zijn de statistieken waar je naar kijkt om te beoordelen of je de gestelde doelen haalt. Om te checken of je copy doet wat-ie moet doen.

“Maar dan moet ik wel weten naar welke getallen ik moet kijken”

Precies, en daar heb ik het in dit blog over: de getallen waarmee je kan meten of je woorden hun werk doen.

In het kort gaat het om:

  • je conversiepercentage
  • het aantal organische bezoekers
  • je bouncepercentage
  • de gemiddelde omzet per klant
  • je gevoel

Conversiepercentage

Je conversiepercentage is het aantal mensen die een actie uitvoeren waarvan jij wilt dat ze dat doen. Denk aan het downloaden van een e-book, een afspraak inplannen of iets bij je kopen. Dit is, afhankelijk van je bedrijfsdoelen, het belangrijkste getal om in de gaten te houden.

Uit het onderzoek van Unbounce kan je afleiden welk conversiepercentage gemiddeld is voor jouw niche. Over het algemeen ligt dat tussen de 2.4% en 9.8%, afhankelijk van je markt. Voor SaaS en B2B-diensten ligt het conversiepercentage rond de 3.3%.

Hoe je erachter komt wat jouw conversiepercentage is? Die vind je in Google Analytics. Tenminste, als je alles technisch goed hebt ingericht.

Organische bezoekers

Gratis bezoekers: wie wil dat nou niet? Om die te krijgen moet je SEO staan als een huis. Als dat zo is, komen die organische bezoekers vanzelf. Dat kan effe duren, maar het is de moeite waard.

Als je content (jeukwoord) is wat mensen willen zien, kan Google je belonen met een plaatsje in de top 10. Hoe hoger je staat, hoe meer bezoekers je krijgt. Over het algemeen, dan.

Dit getal houd je in de smiezen door te kijken naar de data in Search Console, Analytics of een SEO-tool als Ahrefs.

Bounce rate

Dit getal geeft aan hoeveel mensen je pagina verlaten zonder iets te hebben gedaan. De bounce rate vertelt zelden het hele verhaal, maar in het geval van je homepage gaan er alarmbellen af als je bounce rate boven de 50% is.

Want als dat zo is, is je homepagina niet duidelijk genoeg. Meer dan de helft van je bezoekers komt op je pagina, haalt hun schouders op en gaan door naar de concurrent. Ze hebben geen idee wat je doet, voor wie je dat doet en waarom ze bij jou moeten zijn.

Ook je bounce rate vind je in Analytics.

Gemiddelde omzet per klant

Niet voor iedereen relevant, maar wel als je producten (of productized diensten) verkoopt.

Stel: je verkoopt 3 producten. Een dure, een middelmaat en een ‘goedkope’. Verkoop je nooit je dure, maar wel je goedkope? Dan kan dat betekenen dat de salespage van je dure product niet helemaal lekker is.

Kijk dus regelmatig in je kasboek, en check of de verhoudingen in sales per product niet opvallend scheef lopen.

Je gevoel

Kijk, niet iedereen vindt het superbelangrijk dat de copy moet converteren.

Sommige willen zich gewoon goed voelen over wat er staat. Dat het wat van hun persoonlijkheid laat zien. Dat het hun verhaal perfect vertelt. Dat ze er complimentjes voor krijgen.

Da’s ook dikke prima. Vraag jezelf dus af: “ben ik trots op m’n websiteteksten?”.

Ja? Mooi.

Nee, maar levert het je wel klanten op? Nog beter.

Deel dit bericht:
Claim de 90+ inzichten, tips en strategieën achter mijn belangrijkste sales page ooit – voor €0.