Als piloten effe geen zin hebben om dat enorme bakbeest in de lucht te houden, schakelen ze de automatische piloot in. Dan kunnen ze gewoon genieten van ’t vliegtuigvoedsel, terwijl hun luchtbolide keurig naar bestemming vliegt.
Zo’n automatische piloot heb jij ook: je e-mails. Zet één keer je geautomatiseerde funnel goed neer, en de leads en klanten druppelen vanzelf binnen – zonder dat je daar zelf continue achteraan moet.
Ideaal om je training, programma of event mee te verkopen, bijvoorbeeld.
Vandaag ontdek je 3 funnels die elke coach, trainer, therapeut of andere online ondernemer moet hebben.
Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar ‘t is wel slim.
In ieder geval: hieronder vind je ze.
Geautomatiseerde e-mails na downloaden van je weggever
Je hebt een weggever: iets dat je cadeau geeft aan je websitebezoekers. Een e-book, een whitepaper, een onderzoek, het kan van alles zijn.
In ruil daarvoor laat men hun e-mailadres achter – een kans. Een kans om je weggever netjes in de inbox van je verse lead te bezorgen, jezelf voor te stellen, wat nuttige tips cadeau te doen en je aanbod te laten zien.
Zo’n weggeverfunnel ziet er ongeveer zo uit:
Mail 1
- Geef de weggever die je beloofd hebt
- Vertel de lead wat-ie kan verwachten van de rest van je mails
- Stel jezelf voor aan je lead
Mail 2
- Vraag je lead naar hun mening over je weggever – gebruik deze antwoorden om ‘m te verbeteren
- Vertel jouw verhaal. Waarom ben je je zaak begonnen?
- Gebruik je P.S. voor een niet-commerciële call to action. Om je te volgen op social media, bijvoorbeeld
Mail 3
- Schets een herkenbaar verhaal voor je lead waarin je het probleem waar ze mee zitten benoemt
- Geef wat tips om met dat probleem te dealen
- Tease je aanbod. Zeg bijvoorbeeld: “Morgen krijg je een mailtje van me. Als ik die 4 jaar geleden had gekregen van iemand, had ik hier nu niet geweest. Ik vertel je morgen hoe dat precies zit.”
Mail 4
- Schets weer een herkenbaar probleem, en koppel dat aan je teaser uit de vorige e-mail
- Zeg vervolgens dat morgen (of wanneer je de volgende mail ook stuurt) de oplossing voor dat knagende probleem van je doelgroep komt. Maak dat relevant voor het verhaal wat je eerder vertelde in deze mail
- Tease alvast de resultaten van je oplossing
Mail 5
- Schrijf deze mail als een mini-salespage: maak duidelijk voor wie je aanbod precies is, welke problemen die oplost en welke resultaten men behaalt
- Introduceer je aanbod
- Gebruik korte testimonials als sociale bewijskracht
Mail 6
- Gebruik dit laatste mailtje als FAQ-pagina. Gebruik daarin letterlijk de woorden die je doelgroep gebruikt
- Plaats ook hier weer korte testimonials
- Geef eventueel korting (met een deadline) op je aanbod
Pre-launch mails voordat je je webinar geeft
Geef je een webinar, dan wil je dat zo veel mogelijk leads ook echt je webinar volgen. Deze funnel is er om dat te doen.
De pre-launch webinarfunnel in het kort:
Mail 1
- Dit is een bevestiging dat de inschrijving is gelukt, dus doe dat ook. Herhaal de data, tijd en hoe men in het webinar komt
- Herhaal de voordelen van het webinar
- Tease wat men gaat leren in het webinar
Mail 2
- Dit mailtje stuur je 24 uur voor het webinar
- Vertel je lead waarom-ie het webinar nú moet volgen, en niet later (of helemaal niet)
- Gebruik sociale bewijskracht: zeg hoeveel mensen je webinars volgen, etc.
Mail 3
- Stuur deze mail een paar uur voor het webinar
- Tease nog een keer wat men gaat leren
- Stuur ook hier weer het inloglinkje mee
Mail 4
- Zo’n 15 of 30 minuten voor je webinar stuur je deze laatste herinnering
- Vraag je lead of-ie er ook bij komt. Het woordje ‘ook’ zorgt voor sociale bewijskracht
- Zeg dat dit het laatste mailtje is wat men krijgt over het webinar
Pre-launch mails voordat je programma of cursus in de verkoop gaat
Voordat je programma in de verkoop gaat, wil je er zoveel mogelijk mensen warm voor maken. Zo zorg je dat ze klaarstaan met hun portemonnee wanneer je kassa opengaat.
Dit is meer een strategie dan een concrete e-mailfunnel van een bepaald aantal mailtjes. Je kan het namelijk zo gek maken als je zelf wilt.
Een paar tips voor je pre-launch e-mailfunnel:
- Plan deze pre-launch in je algemene promotiekalender rondom je lancering. Gebruik het openen van je programma als middelpunt, en reken dan terug. Neem 2 tot 3 weken de tijd voor de lancering, en gebruik deze tijd voor de pre-launch
- Deel in minimaal 1 mail je verhaal. Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je begonnen met je bedrijf?
- Tease de modules die je bespreekt en de resultaten die men behaalt na het doen van je programma
- Gebruik de hele pre-launch om je totale verkoopboodschap te vertellen. Doe dit in zo veel mails als je nodig denkt te hebben. Een mail of 7 tot 10 in een week of 2 á 3 is een mooi uitgangspunt
- Geef cadeautjes aan deze pre-launchlijst, zoals gratis bonussen of korting aan de eerste 100 klanten
Zitten jouw funnels nog niet snor?
Dan heb je nu handige info in handen om je e-mails aan te pakken. En als je daar zelf geen zin in of tijd voor hebt, dan help ik je.